Tips og tricks mod rygsmerter

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en akademisk artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug artiklen på den måde!

Råd mod rygsmerter

Følgende kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for personer med en arbejdsplads på kontor så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælp til at bevæge sig mere (læs mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  4. Træn din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft rigtigt – Det kan du se mere information om her hos HK
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

En stiv ryg – så pas på

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne på den her side. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din læge. De har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: